1-1. 국가인권기구의 설립
1-1. The Establishment of NHRIs
채택일 2018. 2. 21.
일반견해 1.1 국가인권기구의 설립
G.O. 1.1 The establishment of NHRIs
국가인권기구는 헌법 또는 법률문서의 제정을 통해 설립되어야 하며, 명백한 권한과 독립성을 보장하고자 자세히 규정되어야 한다. 특히, 설립법은 기구의 역할, 기능, 권한, 자금조달 및 책임소재, 그리고 구성원의 임명절차 및 임기 등을 명시해야 한다. 대통령령 등 다른 수단을 통해 설립되는 국가인권기구는 지속성과 독립성을 충분히 보호받지 못한다.
An NHRI must be established in a constitutional or legislative text with sufficient detail to ensure the NHRI has a clear mandate and independence. In particular, it should specify the NHRI’s role, functions, powers, funding and lines of accountability, as well as the appointment mechanism for, and terms of office of, its members. The establishment of an NHRI by other means, such as an instrument of the Executive, does not provide sufficient protection to ensure permanency and independence
해설
JUSTIFICATION
파리원칙 제A.2조에 따라 “국가인권기구는 그 구성과 권한의 범위를 명확하게 규정하고 있는 헌법 또는 법률의 규정에 따라 가능한 한 광범위한 역할을 부여받아야 한다.”
Pursuant to section A.2 of the Paris Principles: “A national institution shall be given as broad a mandate as possible, which shall be clearly set forth in a constitutional or legislative text, specifying its composition and its sphere of competence.”
승인소위원회는 국가인권기구들이 다양한 사회경제적 배경 및 정치체제에서 설립되며, 이는 각 기구가 정식으로 설립되는 과정에 영향을 줄 수 있다고 본다. 그럼에도 불구하고 파리원칙은 국가인권기구들이 어떠한 헌법 및 법률체제 속에서 활동하든지 간에 공식적으로 법 위에 견고히 설립되어야 하며 이를 통해 국가기관, 비정부기구, 또는 임시기구와 구분되어야 한다는 규정을 명확히 제시하고 있다. 또한 헌법 또는 법률의 규정이 국가원기구의 권한 및 그 지도부의 구성을 정해야 한다. 이는 국가인권기구의 구성원 임명제도, 임명조건, 임무, 권한, 예산 및 책임소재를 규정하는 완전한 조항의 삽입을 필요로 한다.
The SCA recognizes that NHRIs are created in different socio-economic circumstances and political systems, which may in turn impact on the manner in which they are formally established. Nonetheless, the Paris Principles are clear on the requirement that NHRIs, regardless of the constitutional and legal system in which they operate, be formally entrenched in law and in this way be distinguished from an agency of state, a non-government organization, or an ad hoc body. Further, it is necessary that the constitutional or legislative text set out the NHRI’s mandate as well as the composition of its leadership body. This necessarily requires the inclusion of complete provisions on the NHRI’s appointment mechanisms, terms and conditions of office, mandate, powers, funding and lines of accountability.
소위원회는 국가인권기구의 존속성과 독립성을 보장하기 위해 위 조항이 핵심적인 중요성을 갖고 있다고 본다.
The SCA considers this provision to be of central importance in guaranteeing both the permanency and independence of the Institution.
가령 행정부의 결정(법령, 규정, 동의안, 또는 행정령)과 같이 입법부가 아닌 다른 방법을 통해 국가인권기구를 설립하는 경우 그 존속성 및 정부로부터의 독립성과 방해 없이 그 권한을 행사하는 능력에 제약이 가해질 수 있다. 행정령은 행정부가 자의적으로 수정하거나 철회할 수 있으며, 입법부의 검토를 요구하지 않기 때문이다. 인권의 보호 및 증진의 역할을 수행하는 독립적인 국가기관의 권한과 기능의 변경은 행정부의 지시가 아닌 입법부의 검토에 따라 이루어져야 한다. 국가인권기구의 근거가 되는 헌법 또는 법률적 규정의 개정 및 폐지는 반드시 입법부의 동의를 거쳐야만 해당 규정이 보장하는 국가인권기구의 독립성 및 권한이 침해되지 않는다.
The creation of an NHRI in other ways, such as by a decision of the Executive (through a decree, regulation, motion, or administrative action) and not by the legislature raises concerns regarding permanency, independence from government and the ability to exercise its mandate in an unfettered manner. This is because instruments of the Executive may be modified or cancelled at the whim of the Executive, and such decisions do not require legislative scrutiny. Changes to the mandate and functions of an independent agency of state charged with the promotion and protection of human rights should be scrutinised by the legislature and not be at the fiat of the Executive. Any amendment or repeal of the constitutional or legislative text establishing the NHRI must require the consent of the legislature to ensure its guarantees of independence and powers do not risk being undermined in the future.
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