1-7. 국가인권기구의 다원성 보장
1-7. Ensuring Pluralism of the NHRI
채택일 2018. 2. 21.
G.O. 1.7 Ensuring pluralism of the NHRI
일반견해 1.7 국가인권기구의 다원성 보장
A diverse decision-making and staff body facilitates the NHRI’s appreciation of, and capacity to engage on, all human rights issues affecting the society in which it operates, and promotes the accessibility of the NHRI for all citizens.
다양한 의사결정체 및 직원은 사회 속에서 국가인권기구가 관할하는 모든 인권사안을 이해하고 참여할 수 있는 역량을 촉진하며, 모든 국민들의 국가인권기구에 대한 접근성을 증진한다.
Pluralism refers to broader representation of national society. Consideration must be given to ensuring pluralism in the context of gender, ethnicity or minority status. This includes, for example, ensuring the equitable participation of women in the NHRI.
다원성이란 국내 사회의 폭넓은 대표성을 의미한다. 따라서 다원성을 보장하기 위하여 성별, 민족 또는 소수자의 지위와 같은 맥락에서의 다원성을 고려해야 한다. 이를테면 여성의 동등한 국가인권기구에의 참여를 포함할 수 있다.
The SCA notes there are diverse models for ensuring the requirement of pluralism in the composition of the NHRIs as set out in the Paris Principles. For example:
승인소위원회는 파리원칙에 명시된 바, 국가인권기구 구성원의 다원성 조건을 충족하는데 다음과 같은 다양한 모델이 존재한다고 명시하고 있다.
a) Members of the decision-making body represent different segments of society as referred to in the Paris Principles. Criteria for membership of the decision-making body should be legislatively established, be made publicly available and subject to consultation with all stakeholders, including civil society. Criteria that may unduly narrow and restrict the diversity and plurality of the composition of the NHRI’s membership should be avoided;
a) 파리원칙에 의거하여, 의사결정기관의 구성원은 사회의 다양한 계층을 대표할 수 있어야 한다. 의사결정기관의 구성원의 자격요건은 법으로 명시하고, 이를 공개하고 시민사회 등 모든 이해당사자와 협의해야 한다. 이와 같은 자격요건이 국가인권기구의 구성원의 다원성과 다양성을 지나치게 제한해서는 아니된다.
b) Pluralism through the appointment procedures of the governing body of the NHRIs for example, where diverse societal groups suggest or recommend candidates;
b) 국가인권기구 내 의사결정기관의 구성원을 임명하는 절차에 있어서의 다원성. 이를테면, 다양한 사회단체들이 후보를 제안 또는 추천할 수 있도록 하는 것.
c) Pluralism through procedures enabling effective cooperation with diverse societal groups, for example advisory committees, networks, consultations or public forums; or
c) 자문위원회, 네트워크, 협의 또는 공개포럼과 같은 다양한 사회단체와 효과적인 협력을 가능케 하는 절차를 통한 다원성.
d) Pluralism through staff that are representative of the diverse segments of society. This is particularly relevant for single member NHRIs, such as an Ombudsperson.
d) 사회의 다양한 계층을 대표하는 직원의 구성을 통한 다원성. 이것은 옴부즈맨과 같이 한명으로 구성된 기구에 있어서 특히 중요하다.
JUSTIFICATION
해설
Ensuring the pluralistic composition of the NHRI is a prime requirement of the Paris Principles as a guarantee of institutional independence. Section B.1 states: “The composition of the national institution and the appointment of its members […] shall be established in accordance with a procedure which affords all necessary guarantees to ensure the pluralist representation of the social forces (of civilian society) involved in the promotion and protection of human rights.” The same provision highlights that pluralism is intended to promote effective cooperation with an indicative list of stakeholders representing:
국가인권기구의 다원적 구성을 보장하는 것은 국가인권기구의 독립성에 대한 보장 장치로써 파리원칙이 제시하는 핵심 요구사항이다. 파리원칙 제B.1조는 “국가인권기구의 구성과 그 구성원의 임명은 인권의 보호와 증진에 참여하는 (시민사회의) 다양한 사회계충들의 다원적 대표성이 반영될 수 있도록 보장하는 데 필요”하다고 명시하고 있다. 동 조항은 이와 같은 다원성이 다음과 같은 단체를 대표하는 이해관계자와의 효과적인 협력을 증진하고자 함을 역설하고 있다.
(a) Non-governmental organizations responsible for human rights and efforts to combat racial discrimination, trade unions, concerned social and professional organizations, for example, associations of lawyers, doctors, journalists and eminent scientists;
(a) 인권 및 인종차별 철폐를 위해 노력하는 비정부기구, 노동조합, 그리고 변호사, 의사, 언론인 및 과학자협회 등 관련 사회 및 전문단체.
(b) Trends in philosophical or religious thought;
(b) 철학 또는 종교사상의 동향
(c) Universities and qualified experts;
(c) 대학교 및 자격을 갖춘 전문가
(d) Parliament;
(d) 의회
(e) Government departments
(e) 정부부처
The SCA considers the pluralistic composition of the NHRI to be fundamentally linked to the requirement of independence, credibility, effectiveness and accessibility.
승인소위원회는 국가인권기구의 다원적 구성이 독립성, 신뢰성, 효과성 및 접근성 등의 요건과 근본적으로 관련되어 있다고 본다.
Where the members and staff of NHRIs are representative of a society’s social, ethnic, religious and geographic diversity, the public are more likely to have confidence that the NHRI will understand and be more responsive to its specific needs. Additionally, the meaningful participation of women at all levels is important to ensure an understanding of, and access for, a significant proportion of the population. Likewise, in multilingual societies, the NHRI’s capacity to communicate in all languages is key to its accessibility.
국가인권기구의 구성원이 한 사회의 사회적, 민족적, 종교적 및 지리적 다양성을 반영하고 있다면, 대중은 국가인권기구가 자신들의 구체적인 요구를 보다 깊이 이해하고 민감하게 대응할 수 있다는 확신을 가질 수 있다. 또한 모든 단계에서 여성의 유의미한 참여는 인구의 상당부분을 차지하는 여성들에 대한 이해와 접근을 향상시키는 데 있어서 중요하다. 마찬가지로 다언어적 사회의 경우 국가인권기구가 모든 언어로 소통하는 것이 접근성을 높이는 데에 꼭 필요할 것이다.
The diversity of the membership and staff of an NHRI, when understood in this way, is an important element in ensuring the effectiveness of an NHRI and its real and perceived independence and accessibility.
국가인권기구의 회원 및 구성원의 다양성이 이와 같이 이해될 수 있다면 국가인권기구의 효과성과 실제적이고 체감적인 독립성 및 접근성을 보장하는데 핵심적인 요소가 될 수 있다.
Ensuring the integrity and quality of members is a key factor in the effectiveness of the NHRI. For this reason, selection criteria that ensure the appointment of qualified and independent decision-making members should be legislatively established and made publicly available prior to appointment.
구성원의 도덕성과 높은 수준을 보장하는 것 또한 국가인권기구의 효과성을 갖추는데 필요한 핵심요소이다. 이에 따라 자격을 충족하고 독립성을 갖춘 의사결정원을 임명하는 선택요건은 법률을 통해 규정되어야 하며, 임명 이전에 공개되어야 한다.
The SCA recommends that the adoption of such criteria be subject to consultation with all stakeholders, including civil society, to ensure the criteria chosen is appropriate and does not exclude specific individuals or groups.
승인소위원회는 이와 같은 자격요건이 적절성을 갖고 특정 개인 또는 단체를 배제하지 않도록 시민사회 등 모든 이해관계자와의 협의를 바탕으로 이를 채택할 것을 권고한다.
The SCA cautions that criteria that may be unduly narrow and restrict the diversity and plurality of the composition of the NHRI’s membership and staff body, such as the requirement to belong to a specific profession, may limit the capacity of the NHRI to fulfil effectively all its mandated activities. If staff and members have a diverse range of professional backgrounds, this will help to ensure that issues are not narrowly framed.
승인소위원회는 특정 직업을 가져야 한다는 조건 등 국가인권기구 구성원의 다양성과 다원성을 지나치게 제한할 수 있는 편협한 자격요건이 국가인권기구가 그 임무를 효과적으로 수행하는데 필요한 역량을 제한할 수 있음을 경고하는 바이다. 모든 구성원이 다양한 전문적 배경을 갖고 있을 수 있다면, 이는 각 대응사안에 대해 편협한 관점을 가지지 않도록 보장하는데 도움이 될 것이다.
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