승인소위원회 보고서(2021. 10.)
Report of the Sub-Committee on Accreditation
채택일 2021. 10. 29.
1.2 대한민국: 국가인권위원회(NHRCK)
1.2 Republic of Korea: National Human Rights Commission of Korea (NHRCK)
권고: 승인소위원회는 국가인권위원회에 A등급으로 재인증할 것을 권고합니다.
Recommendation: The SCA recommends that the NHRCK be re-accredited with A status.
승인소위원회는 대한민국의 인권 증진과 보호를 위한 국가인권위원회의 노력을 높이 평가합니다.
The SCA commends the NHRCK’s efforts to promote and protect human rights in the Republic of Korea.
승인소위원회는 A등급을 인증받은 국가인권기구가 파리원칙과 이번 검토 과정에서 승인소위원회가 제시한 권고에 따라 효과성과 독립성을 강화하기 위한 합리적인 조치를 취해야 한다는 점을 강조합니다.
The SCA highlights that NHRIs that have been accredited A status should take reasonable steps to enhance their effectiveness and independence, in line with the Paris Principles and the recommendations made by the SCA during this review.
국가인권위원회는 제도적 틀과 업무 방식을 지속적으로 강화하기 위해 유엔인권최고대표사무소(OHCHR), 세계국가인권기구연합(GANHRI), 아시아태평양국가인권기구포럼(APF), 그 밖의 국가인권기구와 국제, 지역 및 국가 차원의 관련 이해관계자들과 적극적으로 협력할 것이 권장됩니다.
The NHRCK is encouraged to continue to actively engage with the OHCHR, GANHRI, APF, other NHRIs, as well as relevant stakeholders at international, regional, and national levels, in order to continue strengthening their institutional framework and working methods.
승인소위원회는 다음에 주목합니다:
The SCA notes:
1. 선출과 임명
1. Selection and appointment
「국가인권위원회법」(이하 '법') 제5조 제2항에 따르면 대한민국 대통령은 국회가 추천하는 4명(이 중 2명은 상임)을 임명하고, 4인(이 중 1명은 상임)을 임명하며, 대법원장이 추천한 3명을 임명하도록 규정하고 있습니다. 국가인권위원회 사무규칙 제3조에 따라, 공석은 국가인권위원회 홈페이지에 공고하고 있습니다. 그러나, 국가인권위원회 사무규칙은 세 임명기관이 사용하는 단일하고 일관적이며 공식화된 선출 과정에 대해서는 침묵하고 있습니다.
Article 5.2 of the National Human Rights Commission Act (the Act) states that the President of the Republic shall appoint four (4) persons nominated by the National Assembly (two of whom serve full-time), the President of the Republic shall nominate four (4) persons (one of whom serves full-time) and the Chief Justice of the Supreme Court should nominate three (3) persons. According to Article 3 of the NHRCK Rules on Affairs, the vacancies are published on the NHRCK’s website. However, the NHRCK Rules on Affairs are silent on a single consistent formalized selection process used by the three appointing institutions.
국가인권위원회는 실무적으로 대통령은 후보추천위원회의 추천을, 국회는 정당의 추천을, 대법원은 시민사회단체와 대한변호사협회의 추천을 받고 있다고 보고하고 있습니다. 승인소위원회는 국가인권위원회가 후보추천위원회 설치를 공식화하기 위해 법 개정안을 제출한 것으로 알고 있습니다.
The NHRCK reports that in practice, the President receives recommendations from a Candidate Recommendation Committee, the National Assembly receives recommendations from political parties and the Supreme Court receives recommendations from civil society organizations and the Korean Bar Association. The SCA acknowledges that the NHRCK has submitted amendments to its Act to formalize the establishment of the Candidate Recommendation Committee.
승인소위원회는 국가인권위원회가 「국가인권위원회법」, 또는 그 밖의 행정 지침에 단일하고 독립적인 선출 위원회를 설립하는 내용을 포함하도록 주장할 것을 권장합니다.
The SCA encourages the NHRCK to advocate for the inclusion in its Act or other administrative guidelines, the establishment of a single independent selection committee.
관련 법률, 규정 또는 구속력 있는 행정 지침, 적절한 곳에, 국가인권기구의 의사결정기구 구성원에 대한 명확하고 투명하며 참여적인 선출과 임명 과정을 공식화하는 것이 매우 중요합니다. 능력에 기반한 선출을 촉진하고 다원성을 보장하는 과정은 국가인권기구의 고위 리더십의 독립성과 대중의 신뢰를 보장하기 위해 필수적입니다.
It is critically important to ensure the formalization of a clear, transparent, and participatory selection and appointment process for an NHRI’s decision-making body in relevant legislation, regulations or binding administrative guidelines, as appropriate. A process that promotes merit-based selection and ensures pluralism is necessary to ensure the independence of, and public confidence in, the senior leadership of an NHRI.
승인소위원회는 파리 원칙 B.1과 '국가인권기구 내 의사결정기구 구성원 선출 및 임명'에 관한 일반 견해 1.8을 참조합니다.
The SCA refers to Paris Principle B.1 and to its General Observation 1.8 on ‘Selection and appointment of the decision-making body of NHRIs’.
2. 재정 자율성
2. Financial autonomy
승인소위원회는 「국가재정법」 제43조 제5항에서 기획재정부장관에게 재정수지의 적정한 관리 및 예산사업의 효율적인 집행관리 등을 위하여 분기별 예산배정계획을 조정하거나 예산배정을 유보할 수 있으며, 배정된 예산의 집행을 보류하도록 조치를 취할 수 있는 권한을 부여하고 있다는 점에 주목합니다. 승인소위원회는 현재 국회에 계류 중인 법 개정안에 국가인권위원회의 독립성을 강조하고 있는 만큼 국가재정법에도 국가인권위원회의 독립성을 보장할 필요가 있다는 입장입니다.
The SCA notes that Article 43.5 of the National Finance Act empowers the Minister of Economy and Finance to adjust the quarterly budget allocation plan or take measures to withhold the execution of any budget allocated for proper management of financial balance of revenue and expenditure, and efficient control of execution of budgetary activities, etc. The SCA acknowledges that the independence of the NHRCK is highlighted in the draft amendment to the Act, which is currently before the National Assembly, to ensure its independence vis-à-vis the National Finance Act.
승인소위원회는 국가인권기구를 독립적인 국가 기관으로 분류하는 것이 보고, 채용, 자금지원 및 회계를 포함한 특정 관행을 규제하는데 중요한 함의가 있다는 점에 주목합니다. 국가가 국가 기관이 공공 자금의 사용에 대해 적절히 책임을 지도록 통일된 규정이나 규칙을 개발한 경우, 국가인권기구에 대한 그러한 규정이나 규칙의 적용이 국가인권기구가 독립적이고 효과적으로 제역할을 수행할 수 있는 능력을 손상시키지 않는다면 부적절한 것으로 간주되지 않습니다.
The SCA notes that the classification of an NHRI as an independent State agency has important implications for the regulation of certain practices, including reporting, recruitment, funding, and accounting. Where a State has developed uniform rules or regulations to ensure State agencies are properly accountable for the use of public funds, the application of such rules or regulations on an NHRI is not considered inappropriate provided they do not compromise the NHRI’s ability to perform its role independently and effectively.
승인소위원회는 국가인권위원회가 제안한 법률 개정안을 인정하며, 국회에서 해당 개정안이 채택될 수 있도록 지속해서 지지할 것을 권장합니다.
The SCA acknowledges the amendments proposed by the NHRCK to its enabling law and encourages it to continue to advocate for their adoption by parliament.
승인소위원회는 파리 원칙 B.2와 '국가인권기구의 행정 규제'에 대한 일반 견해 2.7을 참조합니다.
The SCA refers to Paris Principle B.2 and to its General Observation 2.7 on ‘Administrative regulation of NHRIs’.
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