승인소위원회 보고서(2008. 11.)
Report of the Sub-Committee on Accreditation
채택일 2008. 11. 6.
4.10. Republic of Korea: National Human Rights Commission (NHRCK)
4.10. 대한민국: 국가인권위원회(NHRCK)
The Sub-Committee reviewed this application in the absence of the Korean representative on the Sub-Committee.
승인소위원회는 한국 대표가 부재한 상태에서 이 신청을 검토했습니다.
Recommendation: The Sub-Committee recommends that the NHRCK be re-accredited with status A.
권고: 승인소위원회는 국가인권위원회에 A등급으로 재인증할 것을 권고합니다.
The Sub-Committee notes the following:
승인소위원회는 다음 사항에 주목합니다:
1) The NHRCK is considered a “central government institution” under the National Fiscal Act and as such does not enjoy complete functional autonomy from the Government. This is in contrast to “independent institutions”, which are constitutionally entrenched;
1) 국가인권위원회는 「국가재정법」상 '중앙관서'로 간주되어 정부로부터 완전한 기능적 자율성을 누리지 못하고 있습니다. 이는 헌법적으로 보장된 '독립기관'과는 대조적인 모습입니다;
2) Under article 5 of the founding Act, the process of appointing Commissioners, on nomination from the President, the National Assembly or the Chief Justice of the Supreme Court, does not provide for formal public consultation in the recruitment and scrutiny of candidates nor for the participation of civil society. The Sub-Committee refers to General Observations 2.1 “Ensuring pluralism” and 2.2 “Selection and appointment of the governing body” and encourages the adoption of procedures that ensure a broad and transparent appointment process. This should be done through public advertisement and a broad consultation procedure;
2) 설립법 제5조에 따라 대통령, 국회 또는 대법원장의 지명에 따라 인권위원을 임명하는 절차는 후보자 모집과 심사하는 과정에서 공식적인 공개 협의와 시민사회의 참여를 규정하고 있지 않습니다. 승인소위원회는 일반 견해 2.1 "다원성 보장" 과 2.2 "집행기구의 선출과 임명"을 참조하며, 광범위하고 투명한 임명 과정 보장을 위한 절차의 채택을 권장합니다. 이는 공개 모집과 폭넓은 협의 절차를 통해 이루어져야 합니다;
3) It acknowledges the action taken during the recent Candle Light Vigils and encourages the NHRCK to consider issuing public statements and reports through the media in a timely manner to address urgent human rights violations;
3) 승인소위원회는 국가인권위원회가 최근 촛불집회 기간 동안 취한 조치를 인정하고, 긴급한 인권침해를 해결하기 위해 언론을 통한 공개 성명서와 보고서를 적시에 발표하는 것을 고려할 것을 권고합니다;
4) It stresses the need for the NHRCK to have more autonomy to appoint its own staff in a manner that does not unnecessarily delay the fulfilment of the NHRCK needs. The Sub-Committee refers to General Observation 2.7 “Staff of an NHRI”.
4) 승인소위원회는 국가인권위원회의 요구사항 이행을 불필요하게 지연시키지 않는 방식으로 소속 직원을 임명할 수 있는 더 많은 자율성을 가질 필요성을 강조합니다. 승인소위원회는 일반 견해 2.7 "국가인권기구의 직원"을 참조합니다.
The Sub-Committee expresses its concern about the recent proposal to place the Commission directly under the Office of the President and subsequent interventions in the Commission’s financial and administrative affairs. It refers to General Observation 2.10 “Administrative regulation”.
승인소위원회는 최근 국가인권위원회를 대통령실 직속으로 두려는 제안과 그에 따른 국가인권위원회의 재정과 행정 업무에 대한 개입에 대해 우려를 표명합니다. 이는 일반 견해 2.10 "행정 규제"를 참조합니다.
참고 정보 링크 서비스
• 일반 논평 / 권고 / 견해 |
---|
• 개인 통보 |
---|
• 최종 견해 |
---|